Előszó ars poétika helyett
A kép a kiállítás után elveszti címét. A cím, a kép címe súg a nézőnek, hogy mit kell látnia.
Könnyű a figurális eszközzel dolgozó művésznek. A képen megjelenik a látott világ részlete, portré,
csendélet, táj stb. A képnek ábrázolnia kell valamit, mondja a néző, de ha elvont dolgot ábrázol
a művész, megszakad a kapcsolat. Ha a kép tárgya virtuális világot jelenít meg, a néző megpróbál
valamit beleképzelni a képbe. Az az intellektuális szűrő, amin át a művész megjeleníti a témát
a képi világban, csak a figurákat látó néző, aki értetlenül áll a kép előtt. Sok művész egzisztenciális
kényszerből azt festi, amit a néző, vevő szeretne látni. A kép nem szólhat mindenkihez. A megfogalmazott
üzenet sokféle kódolásban jeleníthető meg. Ha az üzenet elvont fogalmat takar, azt csak elvont
eszközökkel lehet megjeleníteni. Ez természetesen korlátozza a befogadók számát. A művészet lehet
szakma pl. iparművészet, lehet egzisztenciális kényszer és lehet jó értelemben vett lelkiállapot,
amelyik intellektuális szűrőn a megfelelő kontextusba helyezi a mondanivalóját. Ebből következik,
hogy ami művészet, az nem mindig üzlet és ami üzlet, az nem mindig művészet. A múlt század elején
Bortnyik Sándor iskolájába jelentkezett Vásárhelyi Győző (Vasarely) felvételre. A mester azt
mondta felveszi, de előbb keressen valami munkát, amiből megél, mert a festészetből biztos nem
fog. Megfogadva a tanácsot, Vásárhelyi gyógyszer reklámokat készített, amiből megélt és közben
elkészítette op-art életművét. A festészet addig szakma, amíg megtanuljuk a grafikai anatómiát,
a vászon feszítését, alapozását az ecset kezelését. Szakma a színelmélet, a képszerkesztés, az
anyagismeret, vagyis az eszköztár. Hasonlóan a zenéhez, szakma a kottaolvasás, a hangszer használata,
a skálázás, ez mind több-kevesebb gyakorlással elsajátítható. A zenében a művészet ott kezdődik,
amikor két lélek együtt van jelen, a szerzőé és az előadóé. A művészet üzenetet hordoz a múltból
a jelenbe, a jelenből a jövőbe. A művészet szabadság, a lélek szabadsága. Sokszor kérdezték tőlem,
hogy egyes képeim háttere miért fekete. A válaszom igen egyszerű, a hagyomány, az esztétikai
tradíció fehéren jelenít meg minden színt, ha el is takarja később a fehér alapot, a festmény,
a kiindulás mégis fehéren történik. Azon a fehéren, amelyik az optikai prizmán felbontva minden
színt tartalmaz. A fekete pedig minden színt elnyel, hamisítás nélkül hordozza a színeket. A
feketén a színek önálló életre kelnek, szinte izzásba jönnek, felszabadultan tobzódnak. Ha a
kompozíció jól szerkesztett, hatásuk méltón szolgálja a tematikai hátteret. Az univerzum is fekete,
mégis tele van fénnyel, sőt színekkel. A fény anyag, a fény határtalan, a fény örök. A fény élet,
gondoljunk a fotoszintézisre, amely működteti a földi életet. A festészet a fény művészete. A
művészet kódolt energia a néző, hallgató, olvasó befogadó felé. A művészet tisztítja, felemeli,
nemesíti, feltölti a befogadó lelkét. Idegen tőlem az a művészeti felfogás, amelyik egy motívumra,
toposzra-panelre építi egész munkásságát. Johannes Itten a színtan nagy mestere-tanítója „A színek
művészete” című munkájában három csoportba sorolja a művészeket. Elsők az epigonok. Ezeknek nincs
saját művészeti felfogásuk, elődeik, mestereik és más csoportok, iskolák kitaposott nyomdokain
járnak. A második csoportba az eredetieket sorolja, akik olyanra festik a műveiket, amilyenek
ők maguk. Témáik változnak, de az eszköztár egy motívumra és színbéli felfogásra épül. A harmadik
az egyetemesek csoportja. Ezek a művészek egyetemes, objektív szempontok alapján komponálnak.
A kompozícióik színbéli kifejezése a megfestendő téma szerint mindig más és más. Ezen kívül magas
intelligenciával kell rendelkezniük, hogy sikerüljön kialakítaniuk egy átfogó világképet.
Vorwort statt "ars poetica"
Nach der Ausstellung verliert das Bild den Titel. Der Titel flüstert den Besuchern zu, was sie
sehen sollten. Leicht ist das für Künstler, die mit figuralen Mitteln arbeiten, Auf den Bildern
erscheinen Teile des zu sehenden Welt-Porträts, der Stillleben, Landschaft usw. Der Betrachter
des Bildes meint, dass das Bild etwas abbilden sollte, aber wenn der Künstler etwas Abstraktes
abbilden möchte, reißt der Kontakt ab. Aber wenn "der Gegenstand" des Bildes die virtuelle Welt
abbildet probiert der Betrachter etwas in das Bild hinein zu interpretieren. Dadurch, dass der
Künstler durch sein intellektuelles Sieb das Thema seines Bildes abbildet, stehen die Betrachter,
die nur Figuren sehen, voller Unverständnis vor dem Bild. Viele Künstler malen - von Existenzangst
beeinflusst - nur, was die Betrachter, die Käufer sehen möchten. Ein Bild kann nicht alle ansprechen.
Eine Botschaft kann in verschiedener Weise durch Kodierung übermittelt werden. Wenn die Botschaft
ein abstrakter Begriff ist, kann sie nur mit abstrakten Mitteln dargestellt werden. Das setzt
natürlich der Anzahl der verstehenden Betrachter Grenzen. Die Kunst kann ein Fach sein, zum Beispiel
angewandte Kunst, ein existenziellen Zwang und es kann ein guter Geisteszustand sein, der durch
sein intellektuelles Sieb seine Botschaft in den gewünschten Kontext stellen kann. Daraus ergibt
sich, dass Geschäft nicht immer Kunst ist und dass Kunst nicht immer Geschäft ist. Am Anfang
des vergangenen Jahrhunderts meldete sich Győző Vásárhélyi (Vasarely) an der Schule von Sándor
Bortnyik zur Aufnahme. Der Meister sagte ihm, dass er ihn aufnehme, aber vorher müsse er sich
eine Arbeit suchen, wovon er leben werde, da er vom Malen sicher nicht leben könne. Vasarely
hat den Rat des Meisters beherzigt und Arzneimittel-Reklame gefertigt, davon konnte er leben
und inzwischen hat er sein op-art Lebenswerk geschaffen. Die Malerei ist solange ein Fach, bis
man die grafische Anatomie, das Spannen der Leinwand, sowie die Grundierung und den Pinselgebrauch,
weiterhin die Farbtheorie des Fachs, Bildaufbau Materialkenntnis, also alle Mittel zu gebrauchen
erlernt. Sie ähnelt der Musik. Das Fachwissen, Noten lesen, Instrumentengebrauch, Skalen kann
man sich durch weniger oder mehr Übung aneignen. In der Musik beginnt die Kunst dort, wo zwei
Seelen gemeinsam wirken - die des Komponisten und die des Vortragenden Musikers. Die Kunst trägt
eine Botschaft aus der Vergangenheit in die Gegenwart und aus der Gegenwart in die Zukunft in
sich. Die Kunst ist Freiheit, die Freiheit der Seele. Man hat mich oft gefragt, warum der Hintergrund
einiger meiner Bilder schwarz ist. Meine Antwort ist einfach. Die ästhetische Tradition ist weiß,
auch wenn das Bild die weiße Grundfarbe später verdeckt, geht man doch von weiß aus, denn durch
das optische Prisma aufgespalten, beinhaltet es jede Farbe. Schwarz "verschluckt" jede Farbe.
Es trägt jede Farbe ohne sie zu verfälschen. Auf Schwarz leben die Farben selbstständig, sie
glühen fast und schwelgen in sich. Wenn die Komposition gut aufgebaut ist, dienen die Farben
würdig dem thematischen Hintergrund. Das Universum ist schwarz und trotzdem voll von Licht, sogar
von Farben. Das Licht ist Materie. Das Licht ist unendlich, ewig. Das Licht bedeutet Leben, denken
wir an Fotosynthese, die das Leben auf der Erde bewirkt. Die Malerei ist die Kunst des Lichtes.
Kunst ist verschlüsselte Energie für den aufnahmefähigen Betrachter, Hörer und Leser. Die Kunst
reinigt, erhebt, veredelt und stärkt die aufnahmefähige Seele. Fremd ist mir die Kunstauffassung,
die auf ein Motiv, die ganze Arbeit auf ein Panel aufbaut. Johannes Itten, der große Meister
teilt die Künstler in seinem Werk" Die Kunst der Farben" in drei Gruppen ein. Zur ersten Gruppe
gehören Epigone. Sie haben keine eigene Kunstauffassung, sie arbeiten wie Vorgänger, wie ihre
Meister und andere Gruppen und Schulen, deren Auffassungen ihnen bekannt sind. Zur zweiten Gruppe
zählt er die Künstler, die ihre Werke so malen, wie sie selbst sind. Deren Themen ändern sich,
aber als Werkzeug bauen sie auf einem Motiv und einer Farbenauffassung auf. Die dritte Gruppe
ist die der Universalen. Diese Künstler komponieren auf Grund universaler und objektiver Gesichtspunkte.
Dem abzubildenden jeweiligen Thema gemäß sind ihre Farbkompositionen immer anders. Außerdem müssen
sie mit viel Intelligenz begnadet sein, damit es ihnen gelingt, ein umfassendes Weltbild zu schaffen.